‘Het dorp en het circuit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden’
Gepubliceerd op 2 februari 2024Hij krijgt de vraag vaak als burgemeester van Zandvoort: wat voor effect heeft de Formula 1 op het dorp? Inmiddels beslaat het antwoord dat David Moolenburgh geeft uit drie verschillende delen: economische winst, groei van de naamsbekendheid en wat het doet met de inwoners van Zandvoort. In willekeurige volgorde, want ze zijn alle drie belangrijk.
David Moolenburgh is sinds 2019 burgemeester van Zandvoort. Hij groeide op in Haarlem-West en kwam zo al in aanraking met de invloedsferen van Circuit Zandvoort. ‘Mijn kinderkamer hing vol met posters van raceauto’s.’
Het best meetbaar is de economische invloed van de Dutch Grand Prix op het dorp. Die is onder de streep positief, stelt de burgemeester tevreden vast. ‘Als gemeente faciliteren we het evenement, wat betekent dat wij moeten zorgen dat het ordentelijk verloopt. Daarvoor zijn mensen nodig. Handhavers, verkeersregelaars. Maar de massa mensen die naar Zandvoort komen, willen eten en/of overnachten in het dorp. Wat zij uitgeven komt niet bij de gemeente terecht, maar wel bij de ondernemers in het dorp die actief en betrokken zijn.
’Wat minder goed in cijfers is uit te drukken, is de naamsbekendheid van Zandvoort die volgens Moolenburgh ‘ontegenzeggelijk een boost heeft gekregen’ vanwege de Formula 1. Hij merkt dat meer mensen van buiten Nederland de badplaats weten te vinden. ‘Als ik mensen spreek, dan gebeurt het regelmatig dat ze hier zijn omdat ze Zandvoort via de Formula 1 hebben leren kennen. Ik was laatst bij de kapper en zij merkte dat er ineens veel meer Zwitsers naar Zandvoort kwamen. Door de Formula 1, zei ze.. Ik vond dat hartstikke leuk om te horen.’
Overal vlaggen
Het meest gepassioneerd kan de burgemeester vertellen over zijn laatste van die drie punten: wat het doet met de Zandvoorter. ‘De Zandvoorter is vooral heel trots op de Dutch Grand Prix,’ stelt hij. ‘Als je hier in aanloop naar het raceweekend door het dorp loopt, dan zie je overal vlaggen hangen. Mensen versieren hun balkons oranje. De meeste Zandvoorters zijn sowieso race minded. Als er geracet wordt, zetten mensen hun ramen open om het geluid te horen. Wie niets met racen heeft, gunt zijn of haar dorpsgenoten dat plezier wel.’
Er is ook geen oude Zandvoorter te vinden die niet op een of andere manier iets heeft met het circuit, weet Moolenburgh inmiddels. ‘Vroeger vonden er op het binnenterrein allerlei activiteiten plaats, tot het houden van varkens. Iedereen heeft zo zijn verhalen, die soms mythische proporties aannemen. Het dorp en het circuit zijn zowel historisch als in de hedendaagse tijd onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is mooi om te constateren.’
Het circuit is tegenwoordig wel meer afgesloten voor de buitenwereld dan het vroeger was. Het is ook een andere tijd, stelt Moolenburgh. ‘Maar het is van belang om die goede band te behouden,’ zegt hij. ‘Ik moet zeggen dat de huidige eigenaren van het circuit er ook hard aan werken om te zorgen dat het gevoel dat de Zandvoorter bij het circuit heeft overeind blijft. Zo zijn er evenementen die op het circuit én in het dorp plaatsvinden. De Zandvoort Circuit Run, een hardloopevent, begint en eindigt op het circuit, maar gaat ook over het strand en door het dorp. De Historic Grand Prix heeft een parade in het centrum van Zandvoort.’
Voor de eerste twee Grands Prix organiseerde Circuit Zandvoort een speciale bewonersdag – een event dat door omstandigheden afgelopen editie niet door kon gaan. Moolenburgh: ‘Dat waren ook de enige dagen dat er aan het einde van de middag geen verkeer het dorp inging van mensen die uit hun werk kwamen; heel Zandvoort zat op het circuit.’
Kampioenschap achteruitrijden
Moolenburgh groeide zelf niet in Zandvoort op, maar hemelsbreed een paar kilometer landinwaarts, in Haarlem-West. Zijn vroegste herinnering aan Circuit Zandvoort is er een van frustratie, zegt hij. Dat vraagt natuurlijk om uitleg. ‘Ik ben een nakomer in een groot gezin. Mijn oudere broers gingen met onze buurjongens van dezelfde leeftijd geregeld naar het circuit. Ik mocht niet mee, want ik was te jong. Dan kwamen ze thuis met het verhaal dat ze door de pitstraat liepen en Niki Lauda zagen slapen op een matje. Daar had ik ook bij willen zijn. Mijn eigen eerste herinnering is van het kampioenschap achteruitrijden. Ik weet
niet hoe oud ik toen was. Ik vond het heel leuk om mee te maken, maar het was natuurlijk geen Formula 1.’
Ondanks dat Moolenburgh niet opgroeide op het circuit, merkte hij dat de invloeden van de autosport hem ook grepen. ‘Het circuit was voor mij als jonge jongen ook een gegeven. De buurjongens waren dus gek op racen en hadden een eigen racebaan waar ze van alles mee deden. Ik had alle stripboeken van Michel Vaillant en las ze stuk. Mijn kinderkamer hing vol met posters van raceauto’s.’
Moolenburgh werd in september 2019 burgemeester van Zandvoort, slechts een vier maanden nadat bekend werd dat de Formula 1 zou terugkeren in het dorp. Had hij als jonge jongen nog pech, nu viel hij met zijn neus in de boter. Toen dat nieuws over de terugkeer van de Formula 1 in mei 2019 naar buiten kwam, zat hij net tussen twee gesprekken met de vertrouwenscommissie in Zandvoort in. Moolenburgh: ‘Bij mijn eerste gesprek in Zandvoort was er dus nog geen sprake van een terugkeer. Het nieuws voelde voor mij als een cadeautje. Zandvoort stond sowieso al heel erg hoog op mijn lijstje, omdat ik naar een plek wilde waar iets te doen was. In Zandvoort heb je de combinatie van het strand dat op een zonnige dag honderdduizend mensen trekt en het circuit waar altijd iets te doen is, nog los van de Formula 1.’
Boemelspoor
Dat de Dutch Grand Prix een cadeautje is, gaat verder dan alleen de prestige en de economische winst gedurende het weekend. Moolenburgh noemt het faciliteren van zo’n groot event ook ‘leergeld’ voor de gemeente. ‘Het aantal mensen dat naar Zandvoort komt, zal ook zonder de Grand Prix in de komende jaren blijven groeien. Steden als Amsterdam en Haarlem blijven immers ook groeien en veel mensen willen graag naar het strand. We kunnen in de toekomst profiteren van wat we deze jaren leren rondom de Dutch Grand Prix.’
Profiteren doet de gemeente ook nu al. Zo heeft de spoorlijn tussen Zandvoort en Haarlem een upgrade gehad. Dat is een direct gevolg van de terugkeer van de Formula 1,’ stelt Moolenburgh. ‘We hadden een boemelspoortje door de duinen. Toen duidelijk werd dat de Grand Prix doorging, zijn alle partijen aan tafel gaan zitten en hebben hun potjes met geld geleegd om het spoor te kunnen verbeteren. Rondom de Grand Prix gaan twaalf treinen per uur van Zandvoort naar Haarlem. Dat zal in een normaal weekend niet gebeuren, maar alsnog kan de capaciteit omhoog ten opzichte van voor de terugkeer van het evenement.’
Zandvoort is vanwege het strand en het circuit een dorp met grootstedelijke allure, zo omschrijft Moolenburgh. ‘Dat is ook de reden dat ik hier gesolliciteerd heb. Die dynamiek is prachtig. Als er een mooi event is of de zon breekt door, dan bruist het hier meteen. Dat maakt het een heel gave plek, misschien wel de gaafste plek op aarde.’