Skip to content
flag NL
Events

DTM keert terug naar Zandvoort na overname rechten door ADAC

Gepubliceerd op 9 december 2022

Op 2 december 2022 maakte ADAC bekend de handelsmerk rechten van de DTM te hebben overgenomen. 6 dagen later, op 8 december 2022 werd er een persconferentie gehouden waaruit naar voren kwam dat ADAC een nieuwe en duurzame weg inslaat met de DTM, zonder het originele karakter te verliezen. Ook werd in deze persconferentie aangekondigd dat na een afwezigheid van vijf jaar de DTM terugkeert naar CM.com Circuit Zandvoort. Op 23, 24 en 25 juni is het DTM-spektakel weer te bewonderen in Nederland! Hieronder het persbericht van ADAC over de DTM.

ADAC creëert een duurzame en toekomstgerichte structuur voor de DTM

Onder de paraplu van de DTM zal de DTM vooroplopen in een sterk Duits autosportplatform. Met het behalen van de handelsmerkrechten voor de DTM gebruikt de ADAC synergie om een toekomstgerichte en duurzame structuren te creëren voor de topklassen in het circuitracen. Wachtend op de introductie van synthetische brandstoffen in de toekomst zal DTM gebruikmaken van milieuvriendelijke en innovatieve brandstof van Shell, gemaakt van 50% hernieuwbare componenten als onderdeel van het nieuwe duurzaamheidsconcept. DTMs bewezen concept van één coureur per auto zal in stand gehouden worden. De kalender bestaat uit acht rondes en focust zich op Duitsland, als zijnde de essentie van het merk, maar zonder races op internationaal gerenommeerde circuits op te offeren. Het 2023 DTM seizoen is beschikbaar op verschillende kanalen met dank aan een sterke tv-partner.

ADAC Sportief Directeur Dr. Gerd Ennser: "De DTM staat internationaal hoog aangeschreven en geniet een uitstekende reputatie over de grenzen heen. Echter, het hart van de DTM klopt in Duitsland. Kort na het verkrijgen van de handelsmerkrechten was het een grote zorg om de teams in staat te stellen met zekerheid te plannen. Om dit te bereiken, was het belangrijk om ons te focussen op de kernmarkt. De ADAC neemt een groot nalatenschap over en zal de organisatie van de DTM doorzetten met aantrekkingskracht door het hele land, maar ook als een sterk internationaal merk in de Europese autosport. Met duurzame en toekomstgerichte structuren creëren we een sterk platform voor de Duitse autosport."

Sportieve focus

De DTM zal het speerpunt voor de professionals van de toekomst blijven. De ADAC gaat door met het succesvolle concept van de DTM en zal de karakteristieke punten die de DTM de afgelopen 40 jaar zo speciaal maakten, behouden. Het format blijft hetzelfde met één coureur per auto en twee races per event. De bandenwissel blijft ook een cruciale factor in de uitkomst van de race met teams die strijden voor iedere fractie van een seconde tijdens de pitstops. Premium producent en Formule 1-leverancier Pirelli zal de standaard banden voor 2023 leveren. De welbekende car grading van SRO Motorsports Group verzekert een gelijke kans in het veld.

Duurzaamheid speelt nu een cruciale rol in de DTM. De innovatieve en hernieuwbare brandstof van Shell, dat al succesvol gebruikt werd tijdens de ADAC GT Masters in 2022, zal in 2023 ook in de DTM worden gebruikt. De ‘Bottle-Free Zone', gelanceerd in samenwerking met BWT, zal helpen om het plastic afval in de paddock te verminderen. Als organisator zal de ADAC economisch relevante beslissingen nemen voor de teams. Ook bij de concurrentie zijn aanzienlijke veranderingen geplant om budgetten te verminderen.

De kalender

De openingsrace van DTM 2023 is tevens de terugkeer van de serie naar Motorsport Arena Oschersleben in Saxony-Anhalt voor de eerste keer in acht jaar. De eerste meters in het buitenland wachten op de coureurs vier weken later. Na een afwezigheid van vijf jaar komt de DTM weer terug naar het Formule 1-circuit in Zandvoort. De races aan de Nederlandse Noordzeekust worden opgevolgd door een van de hoogtepunten van het seizoen: de coureurs zullen strijden om twee bijzonder prestigieuze overwinningen op de Norisring, het unieke stratencircuit in Neurenberg. Vier weken na het spektakel in Franken verhuist de DTM naar de Nürburgring, voordat zij doorgaan naar de DEKRA Lausitzring twee weken daarop. De terugkeer naar de Sachsenring belooft een spectaculaire te worden. Voor het eerst in 20 jaar worden de DTM-coureurs uitgedaagd op de veeleisende en golvende baan in Hohenstein-Ernstthal. Daarna roept de Red Bull Ring in Oostenrijk. De achtbaan in de bergen organiseert de een-na-laatste race van het 2023-seizoen. Om de traditie in stand te houden, zal de finale plaats vinden op de Hockenheimring Baden-Württemberg waar de DTM-kampioen van 2023 zal worden gekroond. De 2023 DTM kalender heeft geen overlappingen met de GT World Challenge Europe of een van de grote 24-uurs races en creëert zo een synergetisch effect voor alle deelnemende teams.

ADAC GT Masters blijft ongewijzigd

In de toekomst zal de ADAC GT Masters van start gaan als onderdeel van de DTM Endurance. Onder deze vlag en in het kader van de DTM zullen de GT3-auto's van de ADAC GT Masters zich op zes of zeven evenementen opstellen samen met de sportwagens van Prototype Cup Germany. De ADAC is momenteel in gesprek met de ACO om alle details in goede orde af te ronden. Zowel de DTM Endurance, ADAC GT4 Germany, de BMW M2 Racing Cup en de Porsche Carrera Cup Deutschland zullen onderdeel uitmaken van het DTM-programma.

Bron: ADAC

Partners van Circuit Zandvoort

Meer over onze partners