Delftse studenten van het waterstofraceteam rijden de eerste meters met de nieuwste raceauto met steun van Circuit Zandvoort
Gepubliceerd op 30 november 2023De nieuwe Forze IX van het Forze Hydrogen Racing-team reed zijn eerste meters op de zogenaamde superbatterij op het Circuit van Zandvoort. Met deze mijlpaal bereikt, is de volgende stap het integreren van het waterstofsysteem in de auto. De waterstofraceauto heeft een topsnelheid van 300 kilometer per uur en zal strijden tegen de beste productieauto's in de GT-klasse van de Supercar Challenge. Met de steun van Circuit Zandvoort willen de Delftse studenten aantonen dat waterstof niet alleen duurzaam is, maar ook zeer competitief op het circuit.
Racen met waterdamp als enige uitstoot
Forze en Circuit Zandvoort willen het potentieel van waterstof laten zien als onderdeel van de duurzame toekomst van de auto-industrie. In de auto reageert waterstof uit de tanks met zuurstof uit de buitenlucht in een brandstofcel, resulterend in water en elektriciteit. Het team gebruikt de elektriciteit om de wielen aan te drijven, waarbij de enige uitstoot waterdamp is, wat resulteert in een schone uitlaat.
Na te zijn begonnen met waterstofaangedreven karts in 2008, bouwde Forze in 2013 de eerste volwaardige waterstofraceauto. Vervolgens evolueerde het team naar het bouwen van endurance-raceauto's en was het het eerste dat deelnam aan een officiële race tegen conventionele benzine-aangedreven raceauto's. Het vorige model eindigde zelfs op het podium tijdens een race op het Circuit van Assen in 2019.
Enorme uitdaging
De studenten zetten een reuzenstap voorwaarts in waterstoftechnologie met hun nieuwe auto. Het beoogde gebruik van de auto is racen, dus het team richt zich op prestaties. De raceauto zal twee brandstofcellen, vier elektrische motoren en een waterstofcapaciteit van 8,4 kg hebben, die het team hoopt te gebruiken om sneller en langer te rijden dan ooit tevoren. De Forze IX zal een piekvermogen hebben van meer dan 800 pk. Dit vermogen wordt gedeeltelijk opgewekt door de twee waterstofbrandstofcellen, maar ook door een extra supercondensator energieopslagsysteem, dat de auto een enorme vermogensboost kan geven.
Dat energieopslagsysteem is precies wat de auto in staat stelde zijn eerste meters te maken. Terwijl het waterstofsysteem gelijktijdig buiten de auto werd ontwikkeld, richtte het team zich op het opzetten van een betrouwbare aandrijflijn. Nu dit deel van de auto gereed is, kan de focus verschuiven naar het optimaliseren en integreren van het waterstofsysteem.
Waardevolle samenwerking
Met de steun van Circuit Zandvoort is Forze klaar om de volgende stap te zetten door de strijd aan te gaan met de beste productieauto's. CM.com Circuit Zandvoort is van grote waarde voor het team vanwege de beschikbaar gestelde vrije tijdsloten waarin onze auto kan worden getest.