‘De relatie tussen de KNAF en het Circuit is als een huwelijk'
Gepubliceerd op 22 maart 2024De KNAC Nationale Autosport Federatie, kortweg KNAF, is de bevoegde instantie in Nederland als het om autosport in al zijn verschijningsvormen gaat. Circuit Zandvoort is een van de meest zichtbare accommodaties voor de autosport in ons land, dus het is logisch dat de KNAF nauwe banden met het circuit onderhoudt. Reden genoeg voor een gesprek met Marc Boonman, vicevoorzitter van de federatie.
‘We organiseren zelf als KNAF geen evenementen of raceklasses, die taak ligt bij andere partijen, maar wij komen in beeld als het gaat om wedstrijdleiding, veiligheids- en milieu-eisen, technische keuringen, reglementen… Een heel veelzijdig takenpakket,’ somt Marc Boonman op. ‘En bij een circuit, zoals Zandvoort, kunnen we dan bijvoorbeeld ook een bemiddelende rol vervullen als het gaat om zaken als de goedkeuring van het circuit door de FIA, de wereldwijde autosportfederatie. Wij zijn in dat geval, om het zo te zeggen, de brug tussen het circuit en de FIA. Wij bemiddelen in wat er mogelijk en niet mogelijk is, we zorgen voor korte lijnen in de communicatie. Sommige dingen die de FIA graag wil, kunnen bijvoorbeeld gewoon niet in de situatie waarmee je in Zandvoort te maken hebt, maar dan kunnen wij vanuit onze ervaringen op het circuit aangeven waarom een andere oplossing ook werkt. In zulke gevallen wordt er heel goed en constructief samengewerkt.’
Natuurlijk is de Dutch Grand Prix als grootste sportevenement in ons land ook voor de KNAF een belangrijk uithangbord. ‘Als het gaat om promotie en bekendheid van de autosport, zeg maar pr en marketing, dan kunnen we ons natuurlijk geen betere vertegenwoordiger wensen dan Max Verstappen, want die zorgt met al zijn successen wel voor voldoende aandacht, daar hoeven we als federatie niets aan te doen,’ zegt Boonman lachend. Waarbij overigens wel opgemerkt kan worden dat ook Verstappen in zijn eerste jaar in de autosport in de Formula 3 door de KNAF werd ondersteund. ‘Wat voor ons van belang is,’ zo vervolgt de vicevoorzitter, ‘is het vertalen van die groeiende belangstelling naar mogelijkheden om voor geïnteresseerden de instap in de autosport zo makkelijk mogelijk te maken.’
Boonman wijst in dat verband op initiatieven als KNAF Digital, die in de afgelopen jaren via platformen als Playstation of X-Box mensen de mogelijkheid gegeven hebben om kennis te maken met de autosport in virtuele vorm. ‘Het aantal mensen dat van daaruit de overstap naar de fysieke autosport maakt, is misschien nog niet zo heel groot, maar we proberen de drempel wel laag te houden,’ aldus Boonman. ‘Als je kijkt naar de autorensport, dan ondersteunen wij initiatieven voor betaalbare instapmogelijkheden van harte. Breedtesport, zoals bij de DNRT, ACNN, maar ook nieuwe klassen die bijvoorbeeld onder de vlag van V-Max ontstaan zijn, zoals de Ford Fiesta Sprint Cup, de BMW M2 Cup of de Mazda MX-5 Cup. In de Fiesta Cup heeft de KNAF een aantal seizoenen een auto gehad waarmee talenten die door de KNAF ondersteund werden, ervaring konden opdoen. En dan zie je dat die aanpak vruchten afwerpt: rijders stromen door naar hogere klassen, zoals de Porsche Carrera Cup Benelux en de internationale Porsche-klassen, en doen het daar ook goed. Dat stemt tot tevredenheid.’
Ook voor de KNAF is de terugkeer van de Formula 1 naar Nederland, na een lange afwezigheid, een positief gegeven. Boonman: ‘Je merkt dat de komst van de Formula 1 heeft gezorgd voor een verbetering en versteviging van het netwerk dat we als federatie internationaal hebben. Voor iemand als Natalie Corsmit bijvoorbeeld, die vanuit haar positie als nationaal steward voor de Formula 3 kon doorgroeien tot internationaal steward voor de FIA. Zelf mocht ik dit jaar namens de KNAF de taak van steward bij de Formula 1 vervullen. En wie weet wat de toekomst wat dat betreft nog gaat brengen. Het is zeker dat dankzij de Formula 1 de KNAF ook in het internationale autosportlandschap weer goed op de kaart staat.
Pratend over de relatie tussen de federatie en het circuit onderstreept Boonman hoe belangrijk het is dat de KNAF kan rekenen op goede accommodaties voor de autosport, waarvan Circuit Zandvoort in ons land natuurlijk een van de bekendste en zichtbaarste is. ‘Het is als in een huwelijk. Je hebt goede jaren samen, echte feestjaren, maar soms ook jaren waarin het een beetje schuurt. Maar je moet het samen doen, samen dingen realiseren. De een kan niet zonder de ander. En wat dat betreft is het voor ons natuurlijk prachtig dat we op Zandvoort de Formula 1 weer hebben, waarbij wij zorgdragen voor het sportieve gedeelte. Met zaken als promotie, commercie en logistiek hebben we niets te maken, daar zijn andere gespecialiseerde partijen voor. Maar met elkaar zetten we de schouders eronder en hebben we nu dus inmiddels al drie jaar achtereen mogen genieten van een geweldig autosportfeest.’
‘Natuurlijk is de Formula 1 niet het enige,’ aldus Boonman. ‘We hebben ook in het verleden, met een sterk Dutch Power Pack en de Masters, wat destijds echt een groot evenement was, al mooie tijden voor de Nederlandse autorensport mogen beleven. Maar we kunnen niet ontkennen dat we ook moeilijkere jaren beleefd hebben, waarbij wij als federatie er van onze kant alles aan gedaan hebben om ons steentje eraan bij te dragen dat de autorensport op nationaal niveau toch in leven gehouden kon worden. En we houden ook de belangen van de andere secties in de gaten, want autosport bestaat natuurlijk uit veel meer facetten dan alleen het circuitracen. Maar als het over de autorensport gaat, dan prijzen we ons als KNAF gelukkig met een mooie accommodatie als Zandvoort, dat spreekt voor zich.’