Circuit Zandvoort als premium eventlocatie voor Viaplay
Gepubliceerd op 9 april 2025Voor de organisatie van hun persdag zocht Viaplay een locatie die aansloot bij de uitstraling van het merk en de sterke connectie met de autosport. De keuze viel al snel op Circuit Zandvoort. Robert Knibbe, Head of Marketing Communications bij Viaplay, licht toe: 'We wilden iets neerzetten dat past bij onze identiteit. Als premium merk hoort daar een premium locatie bij. Circuit Zandvoort heeft als thuisbasis van de Formula 1 in Nederland de juiste uitstraling en faciliteiten om onze boodschap kracht bij te zetten.'
De persdag van Viaplay werd in samenwerking met Circuit Zandvoort en Hagens PR in slechts enkele weken opgezet. ‘Na het eerste contact hebben we letterlijk en figuurlijk gas gegeven’, vertelt Robert. ‘De flexibiliteit van Circuit Zandvoort maakte het proces efficiënt en prettig. 'Het fijne aan Circuit Zandvoort is dat het team meedenkt. Onze wens om een F1-expositie neer te zetten werd direct omarmd en geïntegreerd in het programma’, vertelt Robert. ‘Gasten werden ontvangen in de Pitlane lounge. Via Red Bull konden we een Red Bull Racing showcar, de RB14, laten zien en er stond een auto uit de nieuwe F1 film met Brad Pitt. Vanuit het management van Verstappen ontvingen we een aantal racegedragen items, zoals de helm die Max Verstappen droeg na het behalen van zijn wereldtitel. Onze gasten werden direct in de F1-beleving gezogen. Het premium gevoel dat we beoogden, stond zo gelijk goed!
Goede balans tussen inhoud en beleving
Het doel van het evenement was zoveel mogelijk organisch bereik zien te creëren, de nieuwe F1-programmering te presenteren en om onze nieuwe showhost Rob Kamphues en analist Indy Dontje te introduceren. Daarnaast wilden ze graag de banden met de pers aanhalen. Dit werd gedaan door een dag te organiseren voor de pers en de B2B partners. ‘Het programma had een goede balans tussen inhoud en beleving’, vertelt Robert. Na de entree in de Pitlane Lounge en de ontvangst in de Bernie’s Lounge, ging de perszaal open voor de presentaties van Viaplay-directeur William Linders en sportdirecteur Marco Zwaneveld. ‘Daarna was er een talkshowgedeelte waarin de analisten in teams een vooruitblik gaven op het komende F1-seizoen’, vertelt Robert.
Max Verstappen op groot scherm
Een absoluut hoogtepunt was de live-call met viervoudig wereldkampioen Max Verstappen. 'Toen duidelijk werd dat Max kon inbellen, hebben we het hele schema daar omheen gebouwd’, vertelt Robert. ‘Zo’n call is altijd even spannend, maar dankzij de goede samenwerking met de techniek van Circuit Zandvoort verliep alles vlekkeloos. Het grote scherm en de strakke audiovisuele ondersteuning zorgden ervoor dat zijn aanwezigheid optimaal tot zijn recht kwam. Max is altijd goed voor een paar mooie quotes, dus daar hebben we de landelijke en zelfs internationale pers mee gehaald.’ Missie geslaagd!
Netwerken, lunch en een dosis fun
Robert: ‘Na de inhoudelijke sessies stond er in Bernie’s Bar & Kitchen een lunch klaar met luxe broodjes, soep en versgeperste sappen. Onze gasten werden goed in de watten gelegd. Het hele plaatje klopte.’ De combinatie van de Bernie’s Lounge, Bernie’s Bar & Kitchen en de Pitlane Lounge bood de perfecte informele setting voor de ontvangst, presentaties en 1 op 1 interviews. ‘Dat liep allemaal lekker in elkaar over. Omdat het zulk mooi weer was, werd ook het terras spontaan ingezet. Het circuit werd daarmee een prachtige backdrop.’
Daarna volgde het fun-gedeelte, dat Circuit Zandvoort optimaal wist te faciliteren. De aanwezigen konden simulatorracen in RaceSquare en deelnemen aan de pitstopchallenge. ‘Een exclusieve rondleiding achter de schermen bood een kijkje in de geschiedenis van de Formula 1 op Zandvoort en de normaal gesloten Race Control en dak van de racetoren waar de Koninklijke familie de start van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix heeft gekeken. Circuit Zandvoort had zo echt wat extra’s te bieden’, vertelt Robert.
Strakke branding en maximale exposure voor Viaplay
Viaplay maakte optimaal gebruik van de mogelijkheden die Circuit Zandvoort biedt voor branding, zoals ledschermen, beachvlaggen en een gebrande ontvangstbalie. Robert: 'We wilden dat gasten bij aankomst zouden denken: is dit Circuit Zandvoort of het Viaplay-circuit? Die volledige beleving hebben we kunnen creëren. Zelfs op het parkeerterrein hing een banner met onze nieuwe F1-brandcampagne, die zo goed werd ontvangen dat Circuit Zandvoort hem graag permanent wilde laten hangen.'
De impact van de persdag was direct zichtbaar. ‘s Avonds verschenen de uitspraken van Max Verstappen in diverse (sport)journaals. 'Ons doel was om zoveel mogelijk organisch mediabereik te creëren en de banden met de pers te versterken. Dat is meer dan geslaagd. Mede dankzij de uitstekende samenwerking met Circuit Zandvoort hebben we een event neergezet dat perfect aansloot bij de premium uitstraling van Viaplay.'
Bron: Events.nl
Tekst: Mahlee Plekker
Meer nieuws



