Skip to content
flag NL
Partners

In de auto met: Tijn & Sanne van Brunel Solar Team

Gepubliceerd op 14 april 2023

Waar veel studenten tijdens hun studie vooral theorieën uitpuzzelen en het uitgaansleven ontdekken, gaan Tijn van Weel en Sanne Vilters met interessante materie aan de slag in de praktijk. Het tweetal (beiden 23) studeert aan de TU Delft. De studie staat momenteel even ‘on hold’, om de focus te leggen op de ontwikkeling van een raceauto op zonne-energie genaamd Nuna.

Onlangs verlengde Brunel Solar Team het partnerschap met CM.com Circuit Zandvoort. Studenten van de Technische Universiteit in Delft runnen de renstal. Tijn draagt bij aan de ontwikkeling van ‘Nuna12’, de nieuwste bolide uit het programma. Hij kwam in september aan boord van het team: Sanne en het team van Nuna11S droegen het stokje aan Tijn en zijn studentcollega’s over. Sanne licht toe hoe het programma eruitziet: “Ieder jaar werkt een nieuwe groep studenten aan de ontwikkeling van Nuna. Veel studenten studeren een masteropleiding of volgen een hbo-bachelor. Denk hierbij aan studies werktuigbouwkunde, lucht- en ruimtevaarttechniek of industrieel ontwerp. Vaak vindt hun deelname aan het project plaats tijdens een tussenjaar. Het project is de perfecte manier om theorie te combineren met praktijkwerkzaamheden.” Tijn vult aan: “Je leert enorm veel. Dat op het gebied van duurzaamheid en innovatie, maar ook hoe het is om te fungeren binnen een sterk team. Dat maakt dat het project zowel op persoonlijk als carrière vlak uitkomsten biedt. Sommige ex-studenten zijn inmiddels zelfs werkzaam bij Red Bull Racing.”

“Het complete traject is een wisselwerking tussen alle disciplines”
Sanne Vilters
20230414 Brunel website

Van ontwikkelingsgroep naar raceteam

Het Brunel Solar Team neemt ieder jaar deel aan een race voor auto’s op zonne-energie. Recent won het Delftse team de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika, een zogeheten ‘distance driven race’. Bij deze racevorm mag een team per dag zo veel kilometers maken als het zelf wil, zo lang het maar op tijd binnen is. Sanne: “Het winnen van de race is altijd ons hoofddoel. Dit omdat we met alle publiciteit impact kunnen maken op het gebied van duurzaamheid en innovatie.” Sanne legt uit dat het winnen van de race echter geen walk in the park is, maar een uitdagend en ingewikkeld traject. “Het is vergelijkbaar met andere vormen van (auto)sport. De auto kent een designcyclus van twee jaar. Ons aerodynamisch team ontwikkelt een mal en de body van de auto wordt volledig met de hand gelamineerd. De bestuurder van de auto is tevens een teamlid: binnen no-time wordt hij/zij opgeleid van een recreatieve karter tot een (semi)coureur. Het complete traject is een wisselwerking tussen alle disciplines.” Tijn vervolgt het verhaal: “Er komt écht veel bij kijken. Het gaat om efficiëntie en niet alleen om het leveren van power. Daarnaast veranderen de reglementen voortdurend. Om een voorbeeld te noemen: in het begin diende de auto vier wielen te hebben, inmiddels zijn dat er nog maar minimaal drie. Dat biedt kansen op het gebied van gewicht, aerodynamica en veel meer, maar brengt uiteraard ook de nodige uitdagingen met zich mee.”

Brunel Solar Team C Mcom Circuit Zandvoort 10

Circuit als field lab

Het Brunel Solar Team gebruikt CM.com Circuit Zandvoort als field lab, net als Forze Hydrogen Racing en InMotion. Meerdere malen per jaar proeft Nuna van het Zandvoortse asfalt. Tijn: “Twintig weken voor de start van de race starten we met testen.” Waar de strakke asfalt laag voor veel autosportteams als prettig wordt ervan, is dat voor ons net even anders, vertelt Tijn. “Het maken van kilometers en generen van data is enorm waardevol voor ons. Helaas kunnen we niet alles uitgebreid testen.” Met die uitspraak doelt hij op de verrassingen die zonneraces met zich meebrengen. Sanne licht toe. “De race in Zuid-Afrika vond plaats op allerlei soorten wegen met bizarre omstandigheden. Er liepen schapen op de weg en sommige wegen zaten vol met gaten van soms wel twintig centimeter diep. De hele race werd verreden in een konvooi. Een aantal collega’s reed voorop om de weg vrij te maken, het weer te controleren en andere hectische dingen in kaart te brengen Dat soort zaken heb je in Zandvoort natuurlijk niets mee van doen. Desondanks zijn er genoeg punten die testen voor ons op CM.com Circuit Zandvoort wél van enorme waarde maken.” Tijn geeft uitleg: “Omdat de reglementen voortdurend veranderen is het circuit de aangewezen plaats voor het testen van factoren waar we in Nederland wél invloed op hebben. We brengen in beeld hoe de auto reageert op aerodynamische onderdelen, analyseren de elektromotor en meer. Ook in 2023 zijn we met Nuna te vinden tussen de Zandvoortse duinen. Samen met het circuit werken we aan een duurzame toekomst.”

Nuna12 zet koers richting Australië

Komend jaar neemt Brunel deel aan de World Solar Challenge in Australië, een race van 3021(!) kilometer. Deelname en winst in Australië is voor het Brunel Solar Team niet onbekend: het team won de race al maar liefst zeven keer. Tijn kijkt uit naar de editie van 2023: “Vanwege het coronavirus vond de race een paar jaar niet plaats. Dat maakt dat een aantal teams in de gelegenheid waren flink door te ontwikkelen. Desondanks gaan we er alles aan doen de achtste titel in Australië op onze naam te schrijven.” Hij sluit af: “Maar om dat mogelijk te maken, zullen we eerst heel wat rondjes door de duinen moet rijden.”

Brunel Solar Team C Mcom Circuit Zandvoort 1

Partners van Circuit Zandvoort

Meer over onze partners